Uudet kaverit, isoset ja leikit ovat rippikoululeirillä parasta

Rippikoululeirillä nuoret solmivat ystävyyksiä, leikkivät, laulavat ja oppivat kristinuskon perusasioita.

Rippikoululeirillä parasta ovat uudet kaverit

Pihla Salmela ja Venla Kurki ystävystyivät rippikoululeirillä.

- Parasta riparilla oli uusien kavereiden saaminen, sanovat laukaalaiset ystävykset Pihla Salmela ja Venla Kurki.

He osallistuivat Papinniemen leirikeskuksessa kesäkuun puolessavälissä pidettyyn rippikouluun. Konfirmaatiomessua vietettiin Laukaan kirkossa sunnuntaina 3. heinäkuuta.

Kummallakaan tytöistä ei ennestään ollut leiriläisten joukossa juurikaan tuttuja, ja siksi leirin alku jännitti heitä. Toisiinsakin he tutustuivat vasta leirillä.
Pihla ja Venla kehuvat rippileirinsä isosia.

Kaikki meni tosi hyvin, vaikka viidestä isosesta kolme joutui eri syistä jättämään leirin kesken, he kertovat.

Uusien kavereiden ja isosten lisäksi tyttöjen tykkäyslistalla kärjessä ovat iltaohjelmien leikit. Mieleen painui myös tunnelmallinen viimeinen leiri-ilta niemenkärjessä. Siellä laulettiin yhdessä ja tehtiin kaarnaveneet.

Entä jäikö mieleen jotain opetuksesta?

Saimme tietoa esimerkiksi kristillisistä juhlapyhistä ja sakramenteista. Ja kyllä Jumala-kuva laajeni.

Pihla ja Venla eivät vielä osaa sanoa, jättikö leirikokemus jotain pysyvää heidän mielenmaisemaansa. Aika näyttää. Molemmat aikovat hakeutua isoskoulutukseen.

Pihlan ja Venlan rippikoululeirillä pappina toimi Eemil Vähäjylkkä. Hän kehuu leiriläisiä fiksuiksi.
- Iloitsin leirillä erityisesti nuorten reippaudesta ja asiallisuudesta. He olivat 14-15 -vuotiaiksi harvinaisen kypsiä, mikä teki ohjaajana olemisen helpoksi.

Rippikoulu toteuttaa Jeesuksen käskyä

Rippikouluopetus ja sitä seuraava konfirmaatio (vahvistaminen) ovat seurausta Jeesuksen käskystä mennä kaikkeen maailmaan ja kastaa sekä opettaa kastettuja noudattamaan, mitä Jeesus oli käskenyt opetuslastensa noudattaa. Tätä seuraa hänen lohdullinen lupauksensa omilleen. "Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matteus 28:20)
Rippikoulun suorittaminen
ja konfirmaatio antavat nuorelle oikeuden käydä itsenäisesti ehtoollisella, ryhtyä kummiksi ja asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa täytettyään 18 vuotta.
Kirkollisen avioliittoon vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Kesällä 2022 Laukaan seurakunta järjestää yhdeksän rippikoululeiriä noin 280 nuorelle. Rippikoulutyö tavoittaa noin 90 prosenttia alueen nuorista. Pääosa leireistä on Papinniemen leirikeskuksessa.

Sari Lehtelä

Konfirmaatiomessussa nuoret siunataan alttarilla. Siunaukseen voivat osallistua myös kummit tai muut nuoren läheiset. Rippileirin pappi Eemil Vähäjylkkä ja nuorisotyönohjaaja Heikki Lönn siunaavat nuoria alttarin sisäpuolelta.

2022-07-06 17:36:00.0