Laukaan kirkon kesäopasta kiinnostaa historia

Laukaan kirkon kesäoppaana viikon toiminut Timo Heinimaa kertoo, että turisteja kiinnostaa kirkon historia ja kuinka paljon nykyään kirkossa käy väkeä.

Timo Heinimaa.jpg

Timo Heinimaa kertoo, että kirkkomuseossa turisteja kiinnostaa Hartikan kirkon harjaristi ja aiemmat kirkkorakennukset.

- Kaukaisimmat kirkkoon tutustumaan tulleet matkailijat ovat olleet Saksasta, kertoo Laukaan kirkon kesäoppaana viikon toiminut Timo Heinimaa.  Hän kertoo, että saksalaisia kiinnostivat perusasiat, kuten kirkon historia. Se kiinnostaa Timon mukaan yleensä muitakin turisteja. Usein kysytään myös, kuinka paljon ihmisiä nykyään käy kirkossa

Timo Heinimaa sai viikon opaspestin 4H-yhdistyksen kautta, kuten Laukaan kirkon tämän kesän muutkin oppaat.
Timosta pesti on ollut hyvä. Kirkon lisäksi hän on esitellyt kirkon alakerrassa sijaitsevaa kirkkomuseota. Molempiin hänet perehdytti suntio Kaija Wetterstrand.

Yleensä ihmiset eivät tiedä museosta ja yllättyvät, kun kerron siitä, Timo sanoo.

Timo Heinimaan opasviikolla matkailijoita on käynyt muutama päivässä. Enemmänkin saisi käydä.
Nuorta miestä rauhallinen tahti ei häiritse, sillä hänellä on mukana puhelin ja kirja. Meneillään on Mika Waltarin Mikael Hakim. Historia kiinnostaa miestä

Haastattelupäivä on Timo Heinimaan viimeinen tämän kesän kirkko-oppaana. Toinen kesäopas tulee kirkkoon jo seuraavana päivänä. Timo suuntaa ensi viikolla partioleirille. Juuri partion kynttiläkirkkojen sekä rippikoulun myötä Laukaan kirkko on tullut hänelle tutuksi.  Lapsenakin hän muistaa istuneensa kirkon penkissä
- Silloin kirkonmenot tuntuivat hirveän hitailta ja pitkiltä, mutta nyt ne eivät tunnu enää niin pitkiltä.

Laukaan kirkon opas palvelee klo 10-16 näinä heinäkuun päivinä: 15.7., 18.7. - 22.7., 27.7. - 31.7.

2022-07-14 13:31:00.0