Lähetystyö Nepalissa tukee naisia ja perheitä

Laukaan seurakunta tukee Suomen Lähetysseuran Perhetyö ja naisten oikeuksien vahvistaminen -hanketta Nepalissa. Nepalin tunteva, nyt jo eläkkeellä oleva diakonissa-kätilö Kirsti Kirjavainen kertoi seurakunnan lähetysviikonlopussa 15.-16.4., mitä lähetystyö on tänään.

Kirsti Kirjavainen kertoi Nepalin lähetystyöstä Laukaassa järjestetyssä Lähetysviikonlopussa huhtikuussa 2023.

Kirsti Kirjavainen ehti ennen eläkkeelle siirtymistään työskennellä Nepalissa Lähetysseuran lähettinä 35 vuotta. Eläkepäivinään hän voi seurata, millaista hedelmää pitkäjänteinen työ tuottaa.

- Nepalin miesvaltaisessa kulttuurissa naisen asema on ollut alisteinen: naisten potentiaalia ei ole hyödynnetty eikä naisten ääntä kuulla päätöksenteossa. Tämä vaikuttaa myös miesten ja naisten väliseen vuorovaikutukseen ja lasten kasvatukseen. Isoja haasteita aiheuttaa myös se, että 30 miljoonasta asukkaasta 6 miljoonaa miestä työskentelee siirtotyöläisinä ulkomailla. Miesten poissaolo vaikuttaa koko yhteiskuntaan ja perheisiin. Samalla se on avannut väylän länsimaistumiselle, Kirjavainen kuvailee.

Suomen Lähetysseura on tehnyt Nepalissa perhetyötä ja tukenut naisten aseman parantamista jo 15 vuoden ajan eri hankkeissa yhteistyössä kansalaisjärjestöjen ja paikallisten toimijoiden kanssa, jotka ovat sitoutuneet kristillisen kirkon arvoihin.

- Kristillinen perhetyö vahvistaa avioparien ja perheiden tasa-arvoa, yhteenkuuluvuutta ja vastuuntuntoa. Lähetysseuran hankkeessa koulutetut pariskunnat saavat tietoja, taitoja ja itseluottamusta avioliitto- ja perhe-elämän parantamiseksi. Hankkeissa on koulutettu 1200 pariskuntaa, ja heistä 300 kouluttaa nyt muita. Lisäksi naisille on järjestetty johtajuuskoulutusta. Hankkeen avulla on pystytty vähentämään perheväkivaltaa ja perheiden hajoamisia, iloitsee Kirjavainen.

Laajaa yhteistyötä ihmisten hyväksi

Kirjavainen muistuttaa, että vaikka taustalla on kristillinen toimija, läpäisevät perheiden ja naisten ongelmat koko yhteiskunnan, ja niitä on lähestyttävä kokonaisvaltaisesti. Isoja ongelmia ratkaistaessa tärkeää on myös laaja yhteistyö esimerkiksi muiden kirkkojen ja valtion kanssa. Apua saavat kaikki uskontoihin katsomatta.

- Tärkeitä kumppaneita ovat myös eri järjestöt, jotka pyrkivät ratkaisemaan esimerkiksi ilmastonmuutoksen, ruokaturvan tai vaikkapa vammaisten henkilöiden kohtaamia haasteita. Lähetystyö ei enää ole pelkästään Raamatun opettamista, vaan lähetystyön avulla pyritään auttamaan ihmisiä laajasti, maan omaa kulttuuria ymmärtäen – ja tässä hankkeessa erityisesti tukemaan perheiden hyvinvointia ja lasten kasvatusta. Lähetystyö pyrkii muun muassa vähentämään eriarvoisuutta, parantamaan naisten oikeuksia, tarjoamaan koulutusta ja tukemaan työllistymistä – ylipäänsä puolustamaan heikoimmassa asemassa olevia. On vain tunnistettava ne ryhmät, joita yhteiskunnassa syrjitään, Kirjavainen toteaa.

Nepalissa ilmastonmuutokseen on reagoitu ruohonjuuritasolla jo pitkään: viljelykasveille etsitään kuivuutta kestäviä vaihtoehtoja, sähköä tuotetaan aurinkopaneeleilla, biokaasua hyödynnetään polttoaineena ja veden talteenottoon on kehitetty ratkaisuja.

Lähetystyössäkin on toimittava ihmisten tarpeet edellä ja kuunneltava heidän ajatuksiaan. Kirkko toimii myös toivon tuojana.

- Vaikka Nepalissa riittää yhä haasteita ratkaistavaksi, eivät ihmiset siellä vaivu epätoivoon vaan he näkevät uudistuksissa toivon paremmasta, Kirjavainen muistuttaa.

Lue lisää Laukaan seurakunnan tukemasta lähetystyöstäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lähetystyö on sitä, mitä sinä ja minä, me kaikki yhdessä voimme tehdä kyvyillämme ja sydämellämme! Seurakunnan aktiivisissa lähetyspiireissä muun muassa tehdään yhdessä käsitöitä lähetysmyyjäisiin ja kuullaan yhteistyökumppaneidemme ja tukikohteidemme ajankohtaisia kuulumisia maailmalta. Lähetyspiirissä voit viettää hetken myös ihan jutellen ja kahvia juoden mukavan yhdessäolon merkeissä. Lisäksi ryhmillä on tärkeä tehtävä rukouksen ja taloudellisen tuen näkökulmasta. Tule pohtimaan porukalla maailman menoa ja lähetystyön ajankohtaisia asioita!

Lähetyspiirit kokoontuvat eri puolilla seurakuntaa. Lisätietoja löydät tapahtumakalenteristaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä lähetyssihteeri-diakoni Päivi Kivilahteen, puh. 050 410 9772 tai paivi.kivilahti@evl.fi.

Teksti: Kirsi-Marja Nurminen

Kuva: Päivi Kivilahti