Jumalanpalvelusten päällekkäisyyksiä vähennetään kesällä ja alkusyksyllä

Jumalanpalvelukset pidetään kesä-elokuussa Laukaassa ja Konnevedellä klo 10 ja Lievestuoreella klo 14.

Kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 27.4.2023 kokeilla jumalanpalveluselämän aikataulujen porrastamista eli päällekkäisyyksien vähentämistä kesällä ja alkusyksystä 2023.

Tällä hetkellä Laukaan seurakunnassa järjestetään sunnuntaisin jumalanpalvelukset Laukaan kirkonkylällä, Lievestuoreella ja Konnevedellä samaan aikaan kymmeneltä aamulla. Näihin jumalanpalveluksiin tarvitaan siten samaan aikaan töihin kolme pappia, kolme kanttoria ja kolme suntiota. Lisäksi Leppävedellä järjestetään jumalanpalveluksia erityisesti talviaikana noin kerran kuukaudessa.

- Kesällä on välillä haastavaa löytää työntekijöitä jumalanpalveluksiin, koska osa on lomalla ja osa töissä rippileireillä. Lisäksi vuoden 2022 alussa tapahtuneen seurakuntaliitoksen myötä jumalanpalvelusten määrä työntekijää kohden on noussut. Suntioiden osalta tilanne on helpottunut, kun viime vuonna seurakunnassa aloitti työntekijä, joka voi sijaistaa muita suntioita, kirkkoherra Harri Romar kuvailee.

Kirkkoneuvosto päätti, että 1.6.–31.8.2023 jumalanpalvelukset pidetään Laukaassa ja Konnevedellä klo 10 ja Lievestuoreella klo 14. Lisäksi 1.9.–31.10.2023 jumalanpalvelukset pidetään Lievestuoreella joka kuukauden toinen sunnuntai klo 14 ja Konnevedellä joka kuukauden kolmas sunnuntai klo 14. Muina sunnuntaipäivinä jumalanpalvelukset alkavat Lievestuoreella ja Konnevedellä klo 10.

Kirkkoneuvosto arvioi porrastamiskokeilun vaikutuksia lokakuussa 2023 ja tekee silloin päätöksen, jatketaanko aikataulujen porrastamista edelleen.

Harri Romar
Harri Romar