”Erinomaisen aistikas, sorea ja iloinen”

Laukaan kappelin 200-vuotisjuhlaa vietetään 15.6.2023.

Laukaan kirkon kellotapuli 1900-luvun alussa.

Laukaan kirkon kellotapuli 1900-luvun alussa. Kuva: Gustaf Albert Stoore/Keski-Suomen museo

Laukaan siunauskappelin eli kellotapulin 200-vuotisjuhlia vietetään torstaina 15.6.2023. Päivä käynnistyy klo 9 hautausmaalta, jossa ohjelmassa on perinteinen hautojenhoitopäivä. Päivän aikana tapahtumia on kappelin ympäristössä, seurakuntatalolla ja Laukaan kirkossa.

Seurakuntatalolla esitetään klo 11-12 Laukaan Kansankuvaajien tekemä elokuva kansallisaatteen herättäjä A.I. Arwidssonin vierailusta Laukaassa, jossa hänen isänsä Arvid Adolf Arvidsson oli kirkkoherrana. Uutta kellotapulia käydään elokuvassa ihailemassa. Seurakuntatalolla on jatkuva kahvitus klo 11-14.

Kappelissa voi kuunnella kanttorin soittamaa musiikkia noin klo 12 alkaen. Klo 13 kappelissa pidetään hartaushetki, jonka jälkeen kappelin läheisyyteen istutetaan muistopuu.

Juhlapäivä huipentuu kesäiseen Satakieli laulaa -konserttiin klo 14 Laukaan kirkossa, jossa esiintyy huilu-kanteleduo Marja Nevankallio ja Sandy Ahjo.

Kolmas kellotapuli Laukaassa

Vuonna 1823 valmistunut kellotapuli on kolmas kirkonkylällä sijainneista kellotapuleista. Vuonna 1817 pitäjänkokous totesi silloisen kellotapulin kunnon niin huonoksi, että se päätti pystyttää uuden. Kirkkoherra Arvidsson kutsui tekijäksi tunnetun kokkolalaisen kirkonrakentajan Heikki Matinpoika Kuorikosken. Kellotapulin rakentamisen kustannuksista vastasivat laukaalaiset itse.

Kellotapuli on kahdeksankulmainen ja kolmekerroksinen. Sen tyyli on barokkia, mutta rakennuksesta löytyy myös viitteitä uusklassismista. Suomalaisia kirkonrakentajia tutkinut Heikki Klemetti kuvaili tapulia 1930-luvulla ilmestyneessä kirjassaan Suomalaisia kirkonrakentajia 1800-luvulla ”erinomaisen aistikkaaksi, soreaksi ja raikkaaksi”. Vanhin kellotapulin kelloista on valettu vuonna 1758 Tukholmassa. Kello ei enää ole käytössä, mutta sitä voi käydä katsomassa Laukaan kirkkomuseossa.

Suurin muutos tapulin rakentamisen jälkeen siihen tehtiin vuonna 1932, jolloin tapulista muokattiin siunauskappeli ja kellariin tehtiin ruumishuone. Muutostyöt suunnitteli lääninarkkitehti A.W.Stenfors. Tapuli on tässä käytössä edelleen. Vuonna 2022 siellä toimitettiin noin 100 siunausta. Kappelissa järjestetään myös konsertteja, vihkimisiä ja hartaushetkiä. Viimeisin korjaus kappeliin on tehty vuonna 2000, kun kappeli maalattiin ulkopuolelta ja sen kattopaanut uusittiin ja tervattiin.

Lähteenä on käytetty Pertti Kuokkasen Laukaan historian osaa 3 (1983) sekä Nils Berndtsonin ja Pertti Torikan teosta Laukaan kirkot (1984).

Lisätietoja saa kappalainen Karita von Grossilta. Tarvittaessa jätä viesti, niin hän ottaa yhteyttä.

2023-06-02 11:46:00.0