Laukaan seurakunnan historiaa

Laukaan seurakunta perustettiin vuonna 1593, jolloin seurakunta itsenäistyi Rautalammin pitäjästä. Siihen mennessä oli valmistunut myös Laukaan ensimmäinen kirkko Tarvaalan Kirkkoniemeen. Kirkon nimeksi vakiintui myöhemmin Hartikan kirkko lähellä sijainneen torpan nimen mukaan. Laukaata voidaan kutsua emäseurakunnaksi, sillä siihen kuului aikanaan mm. nykyiset Jyväskylän ja Äänekosken kaupungit. Myös Hankasalmen, Toivakan ja Uuraisten kuntien alueista on osa entistä Laukaata.

Laukaan toinen ja kolmas kirkko rakennettiin nykyiselle kirkonkylälle. Samaten neljäs, eli nykyinen arkkitehti J.C.L. Engelin suunnittelema vuonna 1835 valmistunut kirkko. Viimeisin peruskorjaus kirkkoon tehtiin vuonna 2002, jolloin kirkko maalattiin sisä- ja ulkopuolelta.

Lähihistorian suurin muutos tapahtui vuoden 2022 alussa, jolloin Konneveden seurakunta liittyi Laukaan seurakuntaan. Konneveden alueesta käytetään nimeä Konneveden alueseurakunta.

Laukaan seurakunnan historiaan voi tutustua kirkon alakertaan tehdyssä 1997 valmistuneessa kirkkomuseossa. Kesällä 2019 juhlittiin museon päivitystä. Voit vierailla museossa virtuaalisesti seuraavien youtube nauhoitusten avulla.

Kirkkomuseon esittely osa 1 - YouTube

Kirkkomuseon esittely osa 2 - YouTube

Hartikan kirkon harjaristi, jota käytetään Laukaan seurakunnan logona- Piirros: Atso Kena

Hartikan kirkkomaalla Tarvaalassa hyvien vesistöreittien varrella on ollut Laukaan ensimmäinen kirkko. Sen ympärillä on ollut myös hautausmaa. Kirkko jäi pois käytöstä, kun uusi kirkko valmistui Pellosniemeen 1685.

Hartikan kirkosta on jäljellä sammaloitunutta kivijalkaa sekä kirkon luoteisnurkan kuusi hirsikerrosta, joita säilytetään suojakatoksessa kirkkomaalla. Nykyään kirkkomaalle on rakennettu puinen alttari ja risti. Kirkonkello katoksineen otettiin käyttöön vuonna 1993. Alttari ja kirkonkello näkyvät alla olevissa kuvissa. Hartikan kirkkomaalla järjestetään hartaushetki yhtenä kesäsunnuntaina ja jouluaattona.

Hartikan kirkon katolla lintuhahmolla varustettu taottu rautaristi kutsui ja johdatti seurakuntalaisia sanankuuloon.

Hartikan kirkkomaan portti

Hartikan kirkkoa esittävä ennallistuspiirros. Piirros: Atso Kena