Usein kysyttyä hautausmaapalveluista

Jätteiden lajittelu

• Muovikynttilät laitetaan muovikynttiläastioihin.
  • Lasikynttilät eivät kelpaa lasinkeräykseen steariinin takia, ne on laitettava sekajäteastiaan.
  • Maatuvat jätteen laitetaan biojäteastiaan.

Kallistunut muistomerkki

• Muistomerkki ja sen kunnossapito kuuluvat omaisille.
  • Oikaisun voi tehdä itse tai tiedustella palvelua kiviliikkeeltä sekä hautaustoimesta.

Haudan hoito

• Haudan hoito kuuluu omaisille.
  • Haudan voi hoitaa itse tai antaa seurakunnan hoidettavaksi.

Kukkalaitteet haudalla hautauksen jälkeen

• Kuihtuneiden kukkalaitteiden poistaminen haudalta kuuluu ensisijaisesti omaisille.
  • Hautausmaatyöntekijät saattavat poistaa kukat useamman viikon jälkeen, kun ne alkavat häiritä hautausmaan yleistä siisteyttä.

Kynttilät

• Led-kynttilöitä ei suositella, koska harva muistaa poistaa paristot ennen lajittelua.
  • Muovikynttilät ovat hyviä, koska sen oikea lajittelu osataan ja ne kierrätetään energiaksi lämpölaitoksessa murskauksen jälkeen.
  • Metallikannet voi jättää muovikynttilöihin, metalli erotellaan magneetilla pois murskausprosessissa ennen polttoa.
  • Lasilyhtyyn vaihdettava kynttilä on hyvä, koska siitä syntyy vähän jätettä.

Muissa hautainhoitoon liittyvissä kysymyksissä voitte ottaa yhteyttä hautausmaan vastaavaan työntekijään. Yhteystiedot tästä. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Hautajaisiin liittyen teitä palvelee Laukaan seurakuntatoimisto tai Konneveden seurakuntatoimisto. Hautapaikkojen ja hautainhoitosopimuksien osalta pyydämme, että otatte yhteyttä Laukaan seurakunnan taloustoimistoon