Laukaan seurakunnan saavutettavuusseloste

URL-osoite: https://www.laukaanseurakunta.fi

Laukaan seurakunta pyrkii takaamaan digitaalisen saavutettavuuden toimintarajotteisille henkilöille. Parannamme käyttäjäkokemusta jatkuvasti ja sovellamme asianmukaisia saavutettavuusstandardeja.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Laukaan seurakunnan nettisivuja ja sen on hyväksynyt seurakuntamme viestintäryhmä 5.helmikuuta 2020 kokouksessaan.

Toimet saavutettavuuden tukemiseksi

Laukaan seurakunta huolehtii saavutettavuudesta seuraavilla toimenpiteillä:

• Saavutettavuus kuuluu toiminta-ajatukseemme.
  • Saavutettavuus kuuluu sisäisiin käytäntöihimme.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Sivuston nykyinen saavutettavuusstandardi:

Sivusto täyttää tekniseltä toteutukseltaan Saavutettavuus huomioitu leiman- vaatimukset. Sivusto pyrkii saavuttamaan WCAG 2.1, AA-tason.

Nykyinen sisällön ohjeidenmukaisuustilanne

Osittain ohjeidenmukainen: osa sisällöstä ei noudata saavutettavuusstandardia täydellisesti.

Digipalvelun ei-saavutettava sisältö

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sivustolla joitakin ongelmia. Seuraavassa on kuvaus tunnetuista saavutettavuusongelmista. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ota meihin yhteyttä.

Tekniset puutteet:

Sivustolla on teknisiä saavutettavuuspuutteita seuraavilla alueilla: lomakekenttien sisällöt, linkkien osoitukset, otsikkokenttien sisältöjen epäselvyys ja toistetun sisällön ohitusmahdollisuus lukuselaimella.

Videot:

Videot on upotettu eri kanavilta (esim. Youtube) ja osa videoista ei sisällä tekstityksiä

Asiakirjat

Kaikki sivullamme olevat asiakirjat eivät välttämättä ole saavutettavia tai ajantasaisia. Mikäli huomaat puutteen, ilmoitathan siitä meille.

Yhteensopivuus selainten kanssa

Sivusto on suunniteltu yhteensopivaksi seuraavien selainten kanssa:

Microsoft Edge (Windows), uusin versio
Chrome (Windows, Mac), uusin versio
Firefox (Windows, Mac), uusin versio
Safari (Mac), uusin versio

Tämän sivuston saavutettavuus riippuu seuraavien tekniikoiden toimivuudesta:

• HTML
  • WAI-ARIA
  • CSS

Arviointimenetelmät

Laukaan seurakunta arvioi tämän sivuston saavutettavuuden seuraavilla menetelmillä:

• Itsearviointi: yritys tai organisaatio ovat arvioineet sivuston sisäisesti.
  • Saavutettavuutta arvioi Laukaan seurakunnan viestintätyöryhmä vuosittain

Huomasitko saavutettavuuspuutteen digipalvelussamme?
Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi

Otamme mielellämme vastaan palautetta tämän sivuston saavutettavuudesta. Voit ottaa meihin yhteyttä laukaan.seurakunta@evl.fi

Tavoiteaikamme palautteeseen vastaamisessa on 2 viikkoa.

Valvontaviranomainen (viralliset reklamaatiot)

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille, sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa voi mennä 14 päivää.  Jos et ole tyytyväinen vastaukseemme, tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot:

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö