Laukaan hautausmaa

Laukaan hautausmaa ilmakuva

Saravedentie 9, 41340 Laukaa

Laukaan hautausmaa sijaitsee Laukaan kirkonkylässä kirkon ja seurakuntatalon lähellä. Hautausmaalla on käytössä arkku- ja uurnahauta-alueet ja muistolehto sekä sirottelualue. Uurnahaudat ovat ns. sukuhautoja, joissa on neljä erillistä uurnapaikkaa ja mahdollisuus oman muistomerkin pystyttämiseen. Laukaan hautausmaan kartan löydät pdf-tiedostona täältä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Muistolehtoon tuhka laitetaan uurnassa. Muistolehtoon haudatuille vainajille voidaan laittaa muistolaatta alueella oleviin muistomerkkeihin.

Yhteismuistomerkille tuodut kynttilät, kukat ja muut esineet tulee olla kertakäyttöisiä. Muistelupaikka siistitään määraajoin ja esineet siirretään pois.

Hautausmaalla on muualle haudattujen muistomerkki, jonne voi sytyttää kynttilän tai tuoda kukkia.

Kirkon vieressä olevalla sankarihaudalla on Lauri Leppäsen tekemä enkeliä ja lasta esittävä muistomerkki. Kirkonmäellä on myös Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkki. Laukaan kahden edellisen kirkon muistomerkki on kirkkojen sijaintipaikalla nykyisellä hautausmaalla. Hautausmaalla on myös vuoden 1918 sodan muistomerkki.

Arkkuhauta-alueelle haudataan yleensä arkkuja, mutta sinne voidaan haudata myös uurnia.

Uurnahauta-alueelle haudataan pelkästään uurnia. Alueelle voi valita perinteisen oman muistomerkin tai pelkän nimilaatan yhteismuistomerkistä.

Sirottelualue on tarkoitettu pelkkien tuhkien hautaamiseen. Vainajan nimilaatalle on varattu paikka yhteismuistomerkissä.

Laukaan hautausmaalla tuhkahautauksen eri vaihtoehdot on koottu yhtenäiselle alueelle, jota kutsutaan muistolehdoksi.

Lisätietoja antaa seurakuntapuutarhuri Jyrki Halinen.

Lisätietoja Laukaan hautausmaan hautapaikoista saat myös seurakunnan taloustoimistosta.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti