Laukaan seurakunta - jo vuodesta 1593

Vuonna 1593 perustettu Laukaan seurakunta on yhtä aikaa perinteikäs ja juureva sekä vahvasti mukana tässä ajassa. Se on myös taloudellisesti vakaa. Seurakunnan toiminnassa pidämme tiukasti kiinni kirkon perustehtävästä samalla, kun etsimme uusia ja raikkaita tapoja toteuttaa kirkon työtä. Seurakunnassa on noin 15 300 jäsentä ja 45 työntekijää. Laukaa on vireä ja vehreä, 19 000 asukkaan kasvukunta Jyväskylän kaupunkiseudulla. Luonnonläheisellä Konnevedellä asukkaita on vajaat 3000. Vuonna 2023 seurakunnassa oli 41 vakituista työntekijää ja 8 määräaikaista työntekijää.

Seurakunta on maantieteellisesti laaja. Sanomaa Kristuksen ristintyöstä julistetaan lähellä Jyväskylää sijaitsevassa Leppäveden taajamassa, Konneveden alueseurakunnassa sekä pienillä sympaattisilla kyläkunnilla kuten Äijälässä ja Vehniällä. Emmekä unohda Lievestuoreen taajamaa - ja tietenkin olemme ylpeitä keskellä kirkonkylää sijaitsevasta 1835 valmistuneesta ristinmuotoisesta kirkosta ja uudesta seurakuntatalosta, jossa on hyvä järjestää monenmoista toimintaa vauvoista vaareille.

Seurakunta kuuluu Lapuan hiippakuntaan ja vuoden 2022 alusta alkaen Laukaan seurakunta on kuulunut Pohjoisen Keski-Suomen rovastikuntaan.

Työtämme vuosina 2024-2027 ohjaa strategia Seurakuntalaisten yhteisö. Laukaan seurakunta ei ole yhtä kuin työntekijät, vaan Laukaan seurakunta muodostuu sen jokaisesta jäsenestä. Tule rakentamaan omalla panoksellasi seurakuntaamme!

Keltainen ristikirkko, jossa on keskellä nouseva kupoli. Ympärillä on metsää, taustalla järvi.
Laukaan nykyinen kirkko on valmistunut vuonna 1835. Kuva: Mika Nuorva