Hautainhoidon periaatteet Laukaan seurakunnassa

Hauta-alueiden hoito on omaisten tehtävä. Omaisilla on mahdollisuus antaa hauta hautainhoitorahaston hoitoon. Hautojen hoitohinnat vahvistaa kirkkoneuvosto. Hautojen hoitokausi on 1.6.-15.9. Seurakunta vastaa hautausmaiden yleisestä hoitamisesta. Hauta-alueilla olevien nurmikoiden perushoito kuuluu hautausmaan yleishoitoon, ja siitä vastaa seurakunta.

Hoitosopimus on valittavissa kolmesta eri vaihtoehdosta: kastelu-, kukka- tai perennahoito. Hoidot tilataan kukkaryhmittäin, mikä sisältää kukat ja hoidon.

Suuremmille sukuhaudoille voidaan tilata tarvittaessa useampia kukkaryhmiä. Hinnaston mukaisia kukkaryhmiä ei ole tarkoitus jakaa useampaan osaan haudalla.

Kasteluhoidon voi tilata vuodeksi kerrallaan. Kukkaryhmähoidon pituudeksi voi valita yksi tai viisi vuotta. Perennahoidon pituus on viisi vuotta.

Uuden kukkahoito ja perennahoito -sopimuksen yhteydessä peritään kukkapenkin kunnostusmaksu 20 €, kun hauta-alue ei ole ollut seurakunnan hoidossa.

Kasteluhoito

Kukkaryhmän kastelu, 40 €/kesä

• Kasteluhoito koskee yhden kukkaryhmän kastelua
  • kukkaryhmän maksimileveys 0,7m, lisämetrihinta 40 €/0,7m
  • omaisen tuomat kukat kastellaan kolme kertaa viikossa
  • lannoitus mullan sekaan kestolannoitteena tai veden seassa kastelulannoksena
  • mitään muita hoitotoimenpiteitä ei tehdä

Kukkahoito

Kukkaryhmän hoito, 70 €/kesä tai 360 €/5v.

• sisältää kolme kesäkukkaa: mukulabegonia, uuden guinean-liisa, verenpisara, samettiruusu tai joku muu vastaavan arvoinen laji
  • seurakunta valitsee istutettavat kesäkukkalajit
  • hoito käsittää yhden kukkaryhmän hoidon, ryhmää ei voi jakaa useammalle kivelle, suuremmille sukuhaudoille voi tilata lisäkukkaryhmän

Kuva, joka sisältää kohteen ruoho, puu, ulko, kukka

Kuvaus luotu automaattisesti    Kuva, joka sisältää kohteen ruoho, ulko, kasvi

Kuvaus luotu automaattisesti       Kuva, joka sisältää kohteen ruoho, ulko, puu, kukka

Kuvaus luotu automaattisesti

• seurakunnan istuttamat kukat kastellaan kolme kertaa viikossa
  • kukat siistitään viikoittain
  • kukkapesä ja nurmikon reuna siistitään
  • kiven ympärys siistitään

Perennahoito

Perennahoito, 330 €/5v

• sisältää kolme taimikokoista perennaa, jotka kasvavat yhtenäiseksi ryhmäksi
  • seurakunta valitsee istutettavat perennalajit
  • hoito käsittää yhden ryhmän hoidon, ryhmää ei voi jakaa useammalle kivelle, suuremmille sukuhaudoille voi tilata lisäkukkaryhmän. Lisäkukkaryhmän hinta on 35 euroa/vuosi tai 540 euroa/5 vuotta
  • seurakunnan istuttamat perennat kastellaan tarvittaessa viikoittain
  • lannoitus mullan sekaan kestolannoitteena tai veden seassa kastelulannoksena
  • kuihtuneet kukkavarret ja lehdet poistetaan
  • kukkapesä ja nurmikon reuna siistitään
  • kiven ympärys siistitään

Kuva, joka sisältää kohteen ulko, vihreä, kasvi, puu

Kuvaus luotu automaattisesti

Hoitosopimuksen jatkaminen

Lyhyestä, vuoden pituisista sopimuksista asiakkaalle lähetetään tarjouslasku. Tarjous hyväksytään maksamalla tarjouslasku. Mikäli hoitosopimusta kyseiselle haudalle ei haluta, voi tarjouksen jättää maksamatta. Tällöin seuraavana keväänä tarjousta ei lähetetä.

Viiden vuoden hoidoista tehdään hoitosopimus taloustoimistossa, joka laskuttaa hoitohinnan yhdessä erässä. Vanhan sopimuksen päättyessä pitkäaikaisesta hoidosta ei lähetetä uutta tarjousta, vaan asiakkaan on itse huolehdittava uuden sopimuksen tekemisestä.

Huom! Konneveden hautausmaalle tehdään toistaiseksi vain 1 vuoden hoitosopimuksia.

Uusia hoitosopimuksia tehdään 31.5. saakka, kasteluhoidot 30.6. saakka.

Hautojen kunnostustyöt

Seurakunta ei tee hautakivien oikaisutöitä, vaan ne on hoidettava kiviliikkeiden kautta.

Hautasopimukset tehdään taloustoimistossa: puh. 0400 941 028.

Hoitoihin liittyvät yhteydenotot: seurakuntapuutarhuri Jyrki Halinen, puh. 040 531 6156