Laukaan seurakunnan tuloveroprosentti laskee vuonna 2024

Vaikka Laukaan seurakunnan jäsenmäärä ja siten myös veroa maksavien seurakuntalaisten määrä on laskenut vuoden takaisesta, verotuloja kasvattavat tämän vuoden alussa tehty sotevero-uudistus sekä palkka- ja eläketulojen kasvu.

Laukaan seurakunnan kirkkovaltuusto vahvisti kokouksessaan 9.11.2923 vuoden 2024 tuloveroprosentiksi 1,70 %. Veroprosentti laskee hieman, sillä kuluvana vuonna se on ollut 1,75 %. Vaikka Laukaan seurakunnankin jäsenmäärä ja siten myös veroa maksavien seurakuntalaisten määrä on laskenut vuoden takaisesta, verotuloja kasvattavat tämän vuoden alussa tehty sotevero-uudistus sekä palkka- ja eläketulojen kasvu. Ennusteen mukaan kirkollisverotulot olisivat vuonna 2024 n. 4,5 miljoonaa euroa, jos veroprosentti pysyisi ennallaan. Tälle vuodelle verotuloja on budjetoitu 4 miljoonaa euroa.

Kirkkovaltuusto päätti myös, että seurakunta ei solmi uutta lähetystyön sopimusta Evankelisen Lähetysyhdistyksen ELY ry:n kanssa. Seurakunnalla on tällä hetkellä neljä nimikkolähettisopimusta Suomen Lähetysseuran kanssa sekä nimikkosopimukset Lähetysyhdistys Kylväjän ja Suomen Pipliaseuran kanssa. Talousarviossa lähetystyölle osoitetut varat käytetään näiden sopimusten mukaisesti. ELY ry:n työtä on vuoden aikana tuettu muun muassa kolehtien avulla.

Kokouspöytäkirja löytyy nettisivuiltamme Päätöksenteko-osion alta kohdasta Pöytakirjat.

Päivi Anttonen
Päivi Anttonen