Laukaan seurakunnan 430-juhlavuosi huipentuu lokakuun juhlaviikkoihin

430-vuotisjuhlaa vietetään piispanmessun yhteydessä 8.10.2023 Laukaan kirkossa.

Joukko ihmisiä kävelee vehreässä rantamaisemassa. Nainen kantaa ristiä.

Yksi juhlavuoden tapahtumista oli elokuun lopulla järjestetty Papin polku -pyhiinvaellus Lievestuoreenjärven rantamaisemissa. Kuva: Jenni Oranen

Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki toimittaa sunnuntaina 8.10.2023 piispanmessun Laukaan kirkossa. Samalla siunataan seurakunnan uudet työntekijät tehtäväänsä. Messun jälkeen vietetään päiväjuhlaa, jonka pääpuhujana on toimittaja Aino Suhola.

Juhlaviikot alkavat kuitenkin jo heti lokakuun alussa, jolloin Vanhustenviikko käynnistyy messulla ja Satu ja Arto Rantasen konsertilla ensin Laukaassa ja heti perään Konnevedellä. Tiistaina 3.10. seurakuntalaiset kutsutaan mukaan muistelemaan seurakunnan vaiheita. 10.10. nähdään seurakuntatalolla Laukaan Kansankuvaajien SVHS-tasoinen elokuva A.I. Arwidssonin vierailusta Laukaassa, jossa hänen isänsä oli kirkkoherrana.. Elokuva esitettiin kesäkuussa Laukaan kappelin 200-vuotisjuhlassa, jossa sitä oli katsomassa täysi tupa laukaalaisia.

Musiikkia on luvassa 14.10. järjestettävässä Majataloillassa, jonka ohjelmaa ovat toteuttamassa gospelmuusikko ja lauluntekijä Pekka Simojoki ja muusikko Sami Asp sekä joukko työntekijöitä ja seurakuntalaisia. Myös Valoa kaamokseen -iltamissa kaamosta torjutaan kulttuurin ja taiteen keinoin 23.10.

Pysyvätkö kutimet käsissä? Nyt voi neulomukset ottaa mukaan kirkkoon, kun sunnuntaina 15.10. vietetään Villasukkakirkkoa. Pue jalkaan villasukat ja lahjoita kolehtiin ylimääräiset villasukat, lapaset, myssyt tai lankakeriä. Neulomista voit jatkaa hyvässä seurassa kuun lopussa Papinniemen leirikeskuksessa järjestettävällä Neuleleirillä.

Sadonkorjuun kiitosjumalanpalveluksia vietetään Konnevedellä 15.10. ja Laukaassa 29.10. Laukaassa on jumalanpalveluksen jälkeen mahdollista jäädä kuuntelemaan, kun urkuasiantuntija ja urkuri Marko Koskinen esittelee Laukaan kirkon urkuja ja pitää urkukonsertin. Laukaan kirkon urut täyttävät tänä vuonna 60 vuotta.

Juhlaviikot päättyvät Konneveden kirkossa tiistaina 31.10. järjestettävään Kaiken kansan selkokieliseen Valokirkkoon. Messussa on mukana Keski-Suomen seurakuntien kehitysvammaistyön pappi Maarit Nuopponen.

Varhaisnuorten ja nuorten tapahtumat keskittyvät syyslomaviikolle. Alakouluikäisille järjestetään Yö kirkossa -tapahtuma 13.-14.10. sekä Päivä kirkonmäellä 15.10. Nuoret taas lähtevät retkelle Etelä-Konneveden kansallispuistoon maanantaina 16.10. Lisäksi perheille järjestetään Pelipäiviä Laukaassa, Lievestuoreella ja Konnevedellä.

Perinteiden voimalla kohti tulevaa

Laukaan seurakunta on yhtä aikaa perinteikäs ja juureva, mutta myös vahvasti mukana tässä ajassa. Seurakunnassa on parhaillaan menossa strategiatyö, jossa hahmotellaan suuntaviivoja vuoteen 2027. Seurakunnan toiminnassa tulevien vuosien nousevia teemoja ovat esimerkiksi ympäristökasvatus ja paikallisten erityispiirteiden huomioon ottaminen.

- Tämä tarkoittaa niin paikallisten perinteiden kunnioittamista kuin vaikka alueen ikärakenteen huomioimista toimintaa suunniteltaessa. Myös seurakuntalaisuus on tärkeä asia. Haluamme haastaa seurakuntalaisia jatkossakin ideoimaan ja toteuttamaan toimintaa. Jokaisella meistä on omat lahjamme, joilla voi olla mukana rakentamassa tätä seurakuntaa – tietenkin omien voimien ja elämäntilanteen mukaan, kirkkoherra Harri Romar pohtii.

Laukaan seurakunnassa on noin 15 500 jäsentä, ja se on Lapuan hiippakunnan viidenneksi suurin seurakunta.

Lisätietoja juhlaviikoista: www.laukaanseurakunta.fi/juhlaviikot2023

Harri Romar