Häät

Te valitsitte toisenne. Rakkauttanne kannattaa juhlia. Avioliiton kirkollisessa vihkimisessä yhteiselle matkallenne pyydetään Jumalan siunausta.

Kirkkohäät ovat aina yhtä juhlavat ja arvokkaat. Vihkikirkkonne voi olla täynnä ystäviä ja sukulaisia, tai kirkkohäät voivat olla intiimit ja pienimuotoiset ilman suuria järjestelyjä. Tärkeintä on, että te ilmaisette tahtonne rakastaa toinen toistanne. Te sitoudutte avioliittoon ja siihen, että teette parhaanne, että kumpikin voisitte elää onnellisina yhdessä. Avioliitto on yhdessä elämistä niin arjessa kuin juhlassa.

Naimisiin kirkossa

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen on juridinen tapahtuma aivan kuten siviilivihkiminen. Sen vuoksi vihkitilaisuuteen tarvitaan vähintään kaksi todistajaa. Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä.

Avioliittoon vihkiminen ja avioliiton kirkollinen siunaaminen ovat Jumalan siunauksen pyytämistä yhteiseen elämään. Samalla se on pariskunnan julkinen sitoutuminen toinen toisiinsa Jumalan edessä ja seurakunnan läsnäollessa.

Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen vihkimistä on avioliiton esteet tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Kirkkohäitä suunnittelevat voivat hoitaa esteiden tutkinnan ev.lut.kirkon asiointipalvelun kautta. Ilman esteiden tutkintaa avioliittoon vihkiminen ei ole mahdollista.

Avioliiton esteiden tutkintaa on pyydettävä hyvissä ajoin. Esteiden tutkinta on pyydettävä viimeistään viikkoa ennen vihkimistä, mutta huomioittehan, että rekistereissä voi olla ruuhkaa. Esteiden tutkinta on voimassa 4 kuukautta.

Esteiden tutkinnan voi suorittaa se evankelis-luterilainen tai ortodoksinen seurakunta, johon toinen vihittävistä kuuluu. Myös Digi- ja väestötietovirasto (DVV) voi suorittaa tutkinnan. Jos avioliittonne vihitään kirkollisesti, on DVV:n esteiden tutkintatilauksessa valittava kohta: Pyydämme että kirkolliseen vihkimiseen tarvittavat tiedot merkitään todistukselle. Kirkon tekemään esteiden tutkintaan tämä tieto kirjataan automaattisesti.

Avioliiton esteiden tutkinnan sähköinen asiointipalvelu

Avioliiton esteiden tutkinnan sähköinen asiointipalveluLinkki avautuu uudessa välilehdessä on tarkoitettu pareille, jotka haluavat saada vireille avioliiton esteiden tutkinnan. Palvelu on käytettävissä verkossa joka päivä vuorokauden ympäri.

Sähköisen palvelun rinnalla on edelleen mahdollista hoitaa esteiden tutkinta perinteisellä tavalla: kihlakumppanien käynti seurakuntatoimistossa tai pyynnön lähettäminen postitse (jälkimmäisessä tarvitaan kahden todistajan allekirjoitukset).

Vihkipaikka

Avioliittoon vihkiminen voidaan toimittaa kirkossa, toimituskappelissa, kotona, kesämökillä tai missä tahansa vihkiparille merkittävässä paikassa.

Vihkipaikkoja seurakunnassamme ovat Laukaan kirkko, Lievestuoreen kirkko ja Konneveden kirkko sekä esimerkiksi Hartikan kirkkomaan luontokirkko. Seurakunnan tilojen varaus hoidetaan seurakuntatoimistossa. Varaaminen on hyvä tehdä hyvissä ajoin. Laukaan seurakunnassa vihkiaikoja lauantaipäiville annetaan klo 14 alkaen tunnin välein.

Seurakunnan tiloja voi myös koristella. Alttarialueella on kukkalaite seurakunnan puolesta. Laukaan kirkossa on käytettävissä myös ns. morsiusportti, jonka vihkipari voi koristella haluamallaan tavalla.

Tutustu seurakunnan tiloihin Kirkot ja tilat -osiossa.

Vihkikeskustelu

Ennen vihkimistä pappi ja vihittävä pari keskustelevat vihkimiseen liittyvistä asioista. Keskustelu tulisi käydä hyvissä ajoin. Papin kanssa pidetään yleensä vihkiharjoitus, jossa käydään läpi toimituksen kulku vihkipaikassa.

Toimituksen musiikkiin liittyvistä asioista sovitaan kanttorin kanssa. Halutessa kanttorit voivat esitellä vihkitoimitukseen sopivaa musiikkia.

avioliitto

Ota yhteyttä

Avioliittoon vihkimisen ajankohta sovitaan seurakuntatoimiston kanssa, puh. 0400 821 132.

Tietoa avioliittolaistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Avioliittoon vihkimisen kaavaLinkki avautuu uudessa välilehdessä