uimassa

Tervetuloa Laukaan seurakunnan rippikouluun!

Rippikoulu on kasteopetusta, matka tärkeiden asioiden äärelle. Rippikoulussa pohditaan kysymyksiä rakkaudesta, Jumalasta, elämästä ja kuolemasta. Rippikoulu on matka omaan itseensä ja yhteyteen toisten ihmisten ja Jumalan kanssa.

Seurakunta kutsuu rippikouluun kaikkia 15 vuotta täyttäviä jäseniään. Myös kirkkoon kuulumaton voi osallistua rippikouluun. Rippikouluja on monenmuotoisia ja jokaiseen rippikouluun kuuluu seurakuntayhteysjakso.

Rippikoulu huipentuu konfirmaatioon, joka on nuoren ja koko perheen juhla.

Kaikesta rippikouluun liittyvästä voit ottaa yhteyttä rippikoulutyöstä vastaavaan pastoriin Jaakko Sääskilahteen, puh. 050 4370 881 tai jaakko.saaskilahti@evl.fi.

Rippikoulun voi käydä päivärippikoulussa tai leireillä

Päivärippikoulu järjestetään koulujen joululoman aikaan. Esimerkiksi mikäli harrastat jotain sellaista, jonka vuoksi leiririppikoulut ovat sinulle erityisen vaikeita järjestää ajallisesti, niin päivärippikoulu on siihen erinomainen vaihtoehto.

Rippikoululeirejä järjestetään talvella koulujen hiihtoloman aikaan ja kesällä. Leirit pidetään pääsääntöisesti seurakunnan omassa leirikeskuksessa Papinniemessä. Luontorippikoulun leirijakso on jaettu kolmeen osioon, joista viikonloput ovat Papinniemessä ja pidempi jakso valitussa luontokohteessa. Virossa järjestettävän leirin etukäteisviikonloput ovat Papinniemessä ja pisin leirijakso Haapsalun kauniissa pikkukaupungissa. Uutuutena on maatilamajoitusta tarjoavassa Villa Luotolassa järjestettävä kooltaan hieman pienempi rippileiri.

Päivärippikoulun ja rippileirien tarkemmat tiedot ja aikataulut löytyvät tämän sivun alasivuilta sekä Tervetuloa rippikouluun -ohjevihkosesta (pdf-tiedosto). HUOM! Ohjevihkosen tietoihin on tullut joitakin muutoksia. Nettisivuilta löytyvät ajantasaisimmat tiedot.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________

Isoskoulutukseen?

Rippikoulusta saa mahtavia kokemuksia, joita voi päästä kokemaan uudestaan, kun lähdet kavereiden kanssa isoskoulutukseen. Kannattaa harkita! Omalla rippikoululeirillä voit kysyä ohjaajilta lisää ja voit jo siellä ilmoittaa kiinnostuksesi isoseksi, niin saat lisää tietoja isoskoulutuksesta ja sen aloituksesta.

Rippikoulu muualla

Voit käydä rippikoulun myös muualla kuin Laukaan seurakunnassa, esim. kristillisten järjestöjen rippikouluissa. Suoritat tuolloinkin seurakuntayhteysjakson omassa kotiseurakunnassasi.

Erityistä tukea tarvitseville kehitysvammaisille ja autistisille nuorille järjestetään tarpeen mukaan oma pienryhmärippikoulu. Lisätietoja voi kysyä Keski-Suomen kehitysvammaistyön pastori Maarit Nuopposelta, p. 045 657 5715, maarit.nuopponen@evl.fi. Mikään vamma tai sairaus ei ole este rippikoululle.

Rippikoulu Virossa, luontoripari vai taiderippikoulu?

Laukaan seurakunnassa on järjestetty muutama erikoisleiri, johon voit hakea ilmottautumisen yhteydessä. Luontoripari on ollut luontokohteessa muun muassa Saimaan Linnasaaren kansallispuistossa. Viro leiri järjestetään Viron Haapsalussa. Taiderippikoulussa pääset tekemään ja kokemaan taidetta eri tavoin.

Ulkoläksyistä

Jos kysytään vanhemmilta sukupolvilta, niin he voivat kertoa, että rippikoulussa opeteltiin ulkoa monenlaista. Nykyään ns. ulkoläksyjen määrä on vähentynyt, mutta ei poistunut kokonaan. Ulkoläksyt löytyvät riparipassista. Ulkoläksyt suoritetaan yksi kerrallaan.

Jos sinulla on jokin diagnosoitu oppimishäiriö, joka vaikeuttaa ulkoläksyjen suorittamista, kannattaa siitä keskustella mahdollisimman varhain oman rippikouluohjaajan kanssa ja sopia, miten ulkoläksyjen suorittaminen onnistuu.

Luontorippikoululaisia

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia