Ehtoollinen Laukaan kirkossa, ihmisiä alttarilla. Kirkkoherra Harri Romar ojentaa ehtoollista.

Jumalanpalveluselämä

Jumalanpalvelus on kirkon elämän sydän ja seurakunnan yhteinen juhla. Jumalanpalveluksessa ihminen kohtaa Jumalan ja Jumala ihmisen.

Jumalanpalveluksen kulku on muotoutunut noin kahdentuhannen vuoden kuluessa ja sen juuret ovat Vanhan testamentin ajassa. Kristillinen messu sai alkunsa kiirastorstain ensimmäiseltä ehtoolliselta, päivää ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista. Tuolloin Jeesus asetti ehtoollisen ja pyysi opetuslapsia viettämään sitä jatkossakin.

Jeesuksen ylösnoustua kristityt alkoivat kokoontua säännöllisesti yhteen. Jumalanpalvelus on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen pelikenttää. Siellä ajaton ja ajallinen, rajallinen ja rajaton sekä mennyt ja tuleva kohtaavat. Jumalanpalveluksen kulkua johtaa pappi ja musiikista vastaa kanttori, mutta varsinaisen työn suorittaa Jumala ja seremoniamestarina on itse Pyhä Henki.

Tutustu messun sisältöön tässä messun saloihin johdattavassa oppaassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tietoa seurakunnan jumalanpalveluksista ja messuista löydät tapahtumakalenterista.

Seurakunnassamme kokoontuu Raamattu- ja rukouspiirejä, joihin olet tervetullut mukaan.

• Naisten raamattupiiri kirkonkylän diakoniatoimiston ryhmätilassa (os. Arwidssonintie 15-17) joka toinen maanantai klo 18.
  • Vihtavuoren Raamattu- ja rukouspiiri joka toinen maanantai klo 17 Vihtavuoren seurakuntatuvalla (os. Patruunantie 1).
  • Raamattu- ja rukouspiiri Lievestuoreen kirkossa tiistaisin klo 18.
  • Hartaushetki Sarahovissa (os. Laukaantie 6) kerran kuukaudessa keskiviikkona klo 14.
  • Raamattupiiri kirkonkylän diakoniatoimiston ryhmätilassa (os. Arwidssonintie 15-17) joka toinen keskiviikko klo 19.
  • Syvemmälle sanaan - miesten Raamattupiiri Laukaan seurakuntatalolla torstaisin klo 18.
  • Pieni laulu- ja rukouspiiri Lievestuoreen kirkossa sunnuntaisin klo 18.

Seurakunnan pappien yhteystiedot löydät täältä. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Perhemessu

Laukaan seurakunnassa on muutamia perhemessuja syksyllä ja keväällä. Perhemessuja pidetään eri puolilla Laukaata. Perhemessuissa on erityisesti otettu huomioon lapset ja perheet. Messun aikana lapset saavat olla vapaasti lapsia ja huoltajat voivat olla rennolla mielellä, vaikka lapset pitäisivät ääntä. Perhemessujen ajankohtia voit hakea tapahtumakalenterista.

Lapset ehtoollisella -esiteLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Neljän kynttilän rukous rauhan puolesta

(Verkkokirkkoon tai rukoushetkeen)

Palava kynttilä on rukouksen symboli. Tänään rukoilemme sytyttäen samalla neljä kynttilää.

[Sytytetään ensimmäinen kynttilä]

Ajattelemme sodan uhreja ja rukoilemme heidän puolestaan: kuolleiden ja haavoittuneiden puolesta, läheisensä menettäneiden puolesta, kotinsa menettäneiden puolesta, yhteiskunnan rakenteiden hajoamisesta kärsivien puolesta.

Jumala, Isämme ja Luojamme, me turvaudumme hädässämme sinuun. Me rukoilemme heidän puolestaan, joiden elämän arki Ukrainassa ja Lähi-idässä on särkynyt ja jotka eivät löydä mistään turvallista paikkaa.

Auta heitä. Anna lohdutuksesi itkeville ja sureville. Armahda niitä, jotka ovat tahtomattaan joutuneet mukaan taisteluihin.

[Sytytetään toinen kynttilä]

Rukoilemme kaikkien pakolaisten puolesta. Varjele pakomatkalla olevia lapsia ja naisia. Tue ja vahvista niitä, jotka eivät voi paeta sotaa: vanhuksia, vammaisia ja sairaita.

Kiitos kaikkien niiden myötätunnosta, jotka auttavat pakomatkalla olevia. Anna heille kestävyyttä ja kekseliäisyyttä. Auta meitä kaikkia löytämään tapoja, joilla voimme auttaa.

[Sytytetään kolmas kynttilä]

Ajattelemme kaikkia niitä, jotka toimivat sodan lopettamiseksi ja jotka toimivat rauhan puolesta Ukrainassa, Venäjällä, Lähi-idässä, Suomessa ja koko maailmassa. Anna pyrkimyksen rauhaan ohjata valintojamme sekä pienissä arkisissa että yhteiskunnan suurissa ratkaisuissa.

Tee meistä rauhantekijöitä. Pidä yllä toivon liekkiä niin Ukrainassa, Lähi-idässä kuin meidän keskuudessamme.

[Sytytetään neljäs kynttilä]

Ajattelemme kaikkia, jotka ovat peloissaan tai ahdistuneita. Auta meitä löytämään helpotusta ahdistukseen, lohdutusta suruun ja turvaa pelkojemme keskelle. Auta meitä ojentamaan kätemme kohti toisiamme.

Pyhä ja ihmisiä rakastava Jumala, auta meitä tuntemaan sinun rakkautesi, sinun lohdutuksesi ja apusi.

Ole meidän kanssamme, ole turvamme nyt ja aina.

Aamen.