Viikonloppuna katse maailmalle

Ensi viikonloppuna Laukaan seurakunnassa paneudutaan lähetystyön näkymiin.

Safarikuoron musiikki liikuttaa kehoa ja sydäntä.

Kirkolla on yhä kesken tehtävä, jonka Jeesus antoi oppilailleen. Sen mukaan sanoma kaikki rajat ylittävästä Jumalan armosta ja rakkaudesta pitää viedä kaikkeen maailmaan, kaikille kansoille. Sitä kutsutaan lähetystyöksi. Vielä on kansoja, jotka eivät ole kuulleet hyvää sanomaa omalla kielellään. Näitä eri kieliryhmiä on noin 3 800.

Sanoman viemisen lisäksi lähetystyössä autetaan ihmisiä konkreettisesti, esimerkiksi koulutuksen ja terveystyön kautta sekä kaivoja rakentamalla. Lähetystyöntekijä voi nykyään olla vaikkapa IT-alan tai hallinnon osaaja.

Lähetystyö näkyviin ja tutuksi

Viikonlopun 22.-24.4. Kaikkeen maailmaan -tapahtumalla seurakunta tekee lähetystyötä näkyväksi. Ajankohtaisiin näkymiin perehdytään kotimaassa tehtävän työn kautta. Viikonloppu alkaa perjantaina kello 17, jolloin Marianne Mäkeläinen Kansanlähetyksestä kertoo, miten maahanmuuttajia autetaan kotiutumaan Suomeen.  Mäkeläinen puhuu Laukaan seurakuntatalossa.

Suomen Lähetysseuran Safarikuoro konsertoi lauantaina 23.4. kello 18 Laukaan kirkossa. Kuoro on myös mukana sunnuntaina 24.4. kello 10 Lievestuoreen kirkon lähetysmessussa.

Laukaan tuki on laajaa

Laukaan seurakunnan tuki lähetystyölle on taloudellista, henkistä ja hengellistä, kuten esirukousta.

- Kirkko kutsuu ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaisee välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta. Kirkon lähetysjärjestöjen avulla seurakunnat pyrkivät tekemään tästä totta kaikilla mantereilla ja kaikkialla maailmassa. Lähetys on diakonian ohella syy, miksi kirkko on olemassa, toteaa pastori Hanna Laakso.

Laukaan seurakunnan lähetystyö on moni-ilmeistä. Se ulottuu Aasiaan, Afrikkaan ja Latinalaiseen Amerikkaan.  Seurakunta tukee paikallisen luterilaisen kirkon lapsityötä Botswanassa, pakolaistyötä Kreikassa, köyhien dalit-tyttöjen kummiohjelmaa Nepalissa, köyhien lasten koulunkäyntiä Boliviassa, raamatunkäännöstyötä ja raamattujakelua Kiinassa sekä paikallisen luterilaisen kirkon ja järjestöjen hallinnon kehittämistä Thaimaassa ja muualla Aasiassa Mekongin alueella.

Safarikuoro tuo säveliä ja sanoja maailmalta

Laukaan ja Lievestuoreen kirkoissa soi rytmikäs gospel klassisen kirkkomusiikin lomassa.  Suomen Lähetysseuran Safarikuoro konsertoi lauantaina 23.4. kello 18 Laukaan kirkossa. Sunnuntaina 24.4. kello 10 Safarikuoro on mukana Lievestuoreen kirkon messussa.

Safarikuoro kertoo laulaen kaukaisissa maissa elävien ihmisten iloista ja suruista, kiitoksesta ja rukouksesta sekä lähetystyön arjesta ja juhlasta.

Kuoron ohjelmistoon kuuluu perinteisen klassisen kirkkomusiikin lisäksi uutta suomalaista kirkkomusiikkia, rytmikästä gospelmusiikkia sekä lähetyskenttien lauluja muun muassa swahiliksi, zuluksi, hepreaksi, mongoliksi ja espanjaksi.

Safarikuoro on sekakuoro, johon kuuluu 25-30 laulajaa. Joukossa on sekä musiikin harrastajia että ammattilaisia. Laulajat ovat kotoisin eri puolilta Suomea Uudeltamaalta Lappiin. Safarikuoroa johtaa musiikin maisteri, Kallion kirkon kanttori Tommi Niskala.

Tue Apr 19 09:00:00 EEST 2022