Konneveden graniittikirkko juhlii satavuotista historiaansa

Kirkon juhlia vietetään 10.7.2022

Konneveden kirkon rakentaminen oli valtava urakka

Konneveden kirkon rakentaminen oli valtava urakka sata vuotta sitten.

Konneveden kirkko täyttää sata vuotta ja virstanpylvästä juhlitaan sunnuntaina 10. päivänä heinäkuuta. Kello 10 alkavassa juhlamessussa saarnaa Laukaan seurakunnan kirkkoherra Harri Romar ja avustavana pappina on Eemil Vähäjylkkä. Musiikista huolehtivat seurakunnan kanttorit sekä Lumous-kuoro. Messun jälkeen seurakunta tarjoaa kirkkoväelle juhlakahvit ja kello 12 Eijakaisa Kytöjoki esittelee kirkkoa. Hän esittelee kirkkoa myös lauantaina 9.7. klo 15. Kirkko on avoinna lauantaina kello 15-17.

Rakentamista ei saanut seurata

Kirkon rakentamisurakasta ei ole juuri säilynyt dokumentteja. Eijakaisa Kytöjoki kertoo, että rakennusmestari J.E. Nieminen ei halunnut ulkopuolisia seuraamaan urakkaa. Näin sitä muistelee   Riuttaniemen isäntä seurakunnan 50-vuotishistoriikissa:
”Nieminen ei suvainna, että oltiin kahtomassa kun kiviä nostettiin kirkon rakennukselle, halvalla otti urakan, ei saanna siksi viivytellä tai olla työntekoa haittaamassa kahtelijat.”
Seurakuntalaisilta kannettiin veroa kirkon rakentamiseen, sen sai maksaa joko rahalla tai työllä.

Seurakunta Savottamarkkinoilla

Seurakunnan teltalla Konneveden Savottamarkkinoilla voi tavata työntekijöitä, kahvitella ja osallistua virsivisaan lauantaina kello 10-18 ja sunnuntaina kello 10-16. Jaossa on vesipulloja Laukaan omalla etiketillä ja käsitöitä voi ostaa lähetystyön hyväksi.  Lähetystyöntekijä, seurakunnan nimikkolähetti Marja Alastalo on teltalla lauantaina kello 10-12.

Maksuton bussikyyti tarjolla

Laukaan seurakunta järjestää juhlaan maksuttoman linja-autokyydin Lievestuoreelta Laukaan kirkonkylän kautta Konnevedelle. Lievestuoreen kirkolta lähdetään kello 8.30 ja Laukaan seurakuntatalolta noin kello 9.  Kyytiin voi nousta myös matkan varrelta bussipysäkeiltä. Tästä kannattaa etukäteen kertoa Eemil Vähäjylkälle, p. p. 044 757 6056.
Paluumatkalle lähdetään Konnevedeltä noin kello 14.30 ja Lievestuoreen kirkolle palataan Laukaan kirkonkylän kautta noin kello 16.

Retkelle ilmoittaudutaan seurakunnan verkkosivulta (linkki etusivulla). Ilmoittautumisaikaa on jatkettu torstaihin 7.7. saakka.

Kansallisromantiikan kirkko

Konneveden harmaa graniittikirkko edustaa myöhäistä kansallisromantiikkaa. Arkkitehti Ilmari Launiksen suunnittelema kirkko valmistui vuonna 1922 ja vihittiin käyttöön juhannuksena 1923. Kirkkoon mahtuu 360 ihmistä.

Kirkon alttaritaulun on maalannut vuonna 1957 Urho Lehtinen. Teoksen nimi on Taakankantajat. Lehtinen on maalannut myös kastesymbolin ja lehterikaiteiden 10 käskyä –maalaukset. Lehteripilareiden kapiteelien päällä on neljä Pauli Koskisen veistosta: kylväjä, kalastaja, puunkaataja sekä äiti ja lapsi.

Kirkossa on kahdet urut. Pneumaattiset urut ovat 20-äänikertaiset ja ne on valmistanut Kangasalan urkutehdas vuonna 1957. Vuonna 2003 on hankittu Allen Renaissance- merkkiset 50-äänikertaiset, expanderilla varustetut digitaaliurut.

Kirkko on peruskorjattu vuonna 2006. Korjauksen yhteydessä uusittiin mm. peltikatto ja sähköistys, rakennettiin vesijohto ja nykyaikaiset wc- ja sakastitilat.

Konneveden kirkko sijaitsee Konneveden keskustasta noin 2 kilometriä kantatietä 69 Kuopioon päin. Kirkon osoite on Kirkkotie 1, 44300 Konnevesi

Kirkon videoesittely löytyy seurakunnan verkkosivuilta:
Konneveden kirkko - Laukaan seurakunta

Liitteenä olevat kuvat: Mika Nuorva