Lievestuoreen kirkon 40-vuotisjuhlaviikko aloittaa seurakunnan 430-vuotisjuhlat

Juhlaviikko nostaa esiin seurakunnan monipuolista toimintaa ja toiminnassa mukana olevia seurakuntalaisia.

Lievestuoreen kirkko talvella

Lievestuoreen kirkko on valmistunut vuonna 1983.

Laukaan seurakunta viettää tänä vuonna 430-vuotisjuhlia. Laukaan seurakunta perustettiin vuonna 1593, jolloin seurakunta itsenäistyi Rautalammin pitäjästä. Siihen mennessä oli valmistunut myös Laukaan ensimmäinen kirkko Tarvaalan Kirkkoniemeen.

Juhlavuosi käynnistyy 19.3.2023 Lievestuoreelta, jossa juhlitaan koko viikko 40-vuotiasta kirkkoa. Lievestuoreen kirkkorakennus valmistui vuonna 1983, ja sen on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Erkki Tarvainen. Rakennus on Lievestuoreen seurakuntaelämän keskus, ja siellä kokoontuvat eri ikäiset seurakuntalaiset monimuotoisen toiminnan parissa.

- Hyvä esimerkki kirkon merkityksestä alueen ihmisille on meneillään oleva tempaus, jossa jokainen kirkossa vieraileva voi valmistaa oman ristin. Kaikki ristit kiinnitetään lähelle kirkon alttaria. Saapa nähdä, kuinka monta erilaista ristiä meillä onkaan juhlaviikon alkaessa. Ristejä voi olla jopa satoja. Lievestuoreella kirkko on vahvasti mukana asukkaiden elämässä, kuvailee Lievestuoreen kappalainen Jaakko Sääskilahti.

Myös juhlaviikon ohjelmalla halutaan tuoda esiin seurakunnan merkitystä seurakuntalaisille: lapsille, nuorille, aikuisille ja ikäihmisille. Esiin pääsevät myös monet vapaaehtoistoimijat.

Juhlaviikon aloittaa sunnuntaina 19.3.2023 Maria-aiheinen konsertti – vietetäänhän 26.3. Marian ilmestyspäivää. Konsertissa esiintyy muun muassa Insieme-lauluyhtye. Tiistaina 21.3. järjestetään Virrestä voimaa -tilaisuus, jonne voi tulla laulamaan, kuuntelemaan musiikkia ja runoutta ja ihastelemaan taidetta. Keskiviikkona 22.3. juhlitaan diakoniatyön merkeissä: ruokapäivän ja lähetysmyyjäisten jälkeen päivä huipentuu kulttuuri-iltamiin.

Torstaina 23.3. varhaiskasvatuksen työntekijät toteuttavat perheiden illan ja perjantaina 24.3. nuorisotyö avaa nuorille nostalgiakahvilan.

Viikko huipentuu sunnuntaina 26.3. juhlamessuun, jonka jälkeen vietetään kirkon 40-vuotisjuhlaa.

Pyöreitä vuosia täyttävät juhlavuonna myös Laukaan siunauskappeli eli kellotapuli, joka täyttää 200 vuotta, sekä Lievestuoreella sijaitseva Kelkkamäen hautausmaa, joka täyttää 100 vuotta. Molempia juhlistetaan kevään ja kesän aikana. Juhlavuoden pääjuhlaa vietetään sunnuntaina 8.10.2023, kun Lapuan hiippakunnan piispa Matti Salomäki saapuu pitämään messua.

Tarkemmat tapahtumatiedot löytyvät seurakunnan internet-sivuilta osoitteesta https://www.laukaanseurakunta.fi/tapahtumatLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Jaakko Sääskilahti
Jaakko Sääskilahti