Aamukahveilla on tilaa iloille ja suruille

Seurakunnan aamukahveilla olet osa yhteisöä. Aamukahvit saivat alkunsa diakoniatyöntekijöiden havaittua, että korona-aika lisäsi merkittävästi ihmisten yksinäisyyttä.

Aamukahvien osallistujat ryhmäkuvassa, yhteensä 13 henkilöä.

Aamukahveille osallistui mukava sekoitus uusia ja vanhoja vihtavuorelaisia ja muutama osallistuja vähän kauempaakin.

- Eikö me lauleta yhtään, kysyy Anja Vornanen, kun diakoniatyöntekijä Riikka Eskelinen on aloittelemassa seurakunnan aamukahveja Vihtavuoren seurakuntatuvalla.

No tietysti lauletaan. Ehdotetaan virttä 567, ”Ah kuinka kevät hohtaa”. Juha Niemistö aloittaa ja muut seuraavat mukana.

Laulun jälkeen sana on vapaa, ja tuvan täyttää iloinen porina. Samalla juodaan aamukahvit pullan kera, kuten tilaisuuden nimikin kertoo.

Vihtavuoren aamukahvit on vapaamuotoinen, matalan kynnyksen kohtaamispaikka. Vastaavia kohtaamispaikkoja on Laukaan kirkonkylällä ja Konnevedellä sekä Lähimmäisen kammari Lievestuoreen Kirpputori Majakalla. Myös Leppävedellä järjestetään uutena toimintana päiväkahveja. Näihin kohtaamispaikkoihin jokainen on tervetullut omana itsenään piipahtamaan hetkeksi tai olemaan vaikka parin tunnin ajan.

- Päivä lähtee mukavasti käyntiin, kun sen saa aloittaa yhdessä kahvikupin äärellä. Aamukahvilla jaetaan kuulumisia ja jutellaan siitä, mikä puhuttaa elämässä juuri nyt. Samalla syntyy uusia kontakteja ja ylläpidetään tärkeitä ihmissuhteita. Aamukahvit eivät ole ennalta suunniteltuja, vaan tilaisuus muotoutuu aina paikalle saapuvien tarpeista ja ideoista, Eskelinen kuvailee.

- Aamukahvien perusajatus on, että jokaisella olisi paikka, johon voi tulla ja olla osa yhteisöä, Eskelinen korostaa.

Uusia ja vanhoja osallistujia

Pekka Huuskonen on vasta muuttanut Vihtavuoreen. Hän löysi aamukahveille otettuaan yhteyttä Eskeliseen.

- Täällä tapaa ja oppii tuntemaan ihmisiä, Huuskonen kiittää.

Juhani Malmberg on muuttanut puolisonsa kanssa Vihtavuoreen ollakseen lähellä tyttären perhettä.

- Ihmisiin tutustuu, kun lähtee mukaan porukoihin. Pitää olla itse aktiivinen, hän muistuttaa.

Onni Harjunen on paikalla ihan ensimmäistä kertaa.

- Anja Vornanen ja Irma Moilanen houkuttelivat minut tänne. Ihan mukavaa käydä turisemassa. Minä olen syntyisin Laukaasta eli olen maalaispoika. En oikein viihdy kaupungissa, hän tuumii.

Anja Vornanen on konkari seurakunnan toiminnassa. Aamukahvit on hänelle tärkeä arjen tuki.

Paikalle onkin osunut mukava sekoitus uusia ja vanhoja vihtavuorelaisia ja muutama osallistuja vähän kauempaakin.

- Aamukahveilla on tilaa jokaisen henkilökohtaisille iloille ja suruille. Ihmettelemme yhdessä elämää ja sitä, miten Jumala on kuljettanut meitä jokaista elämässä eteenpäin. Lyhyt hartaus ja yhdessä laulaminen ovat Vihtavuoressa tärkeä osa aamukahveja, Eskelinen kertoo.

Kahvipöydissä keskustellaan tällä kertaa muun muassa alueen historiasta, kalastuksesta, mustikka- ja sienipaikoista ja käärmeistä – kaikesta, mitä mielen päällä on. Niin kuin aina.

Teksti ja kuva Kirsi-Marja Nurminen

Aamukahveja järjestetään Vihtavuoren seurakuntatuvalla (os. Patruunantie 1) joka toinen tiistai klo 9-11, Konnevedellä Havurinteellä (os. Kauppatie 38) maanantaisin klo 9-11 ja Laukassa diakoniatoimiston ryhmätilassa (os. Arwidssonintie 15-17) keskiviikkoisin klo 9-11. Leppäveden seurakuntakodilla (os. Tiituspohjantie 50 C) käynnistyvät lokakuussa päiväkahvit pari kertaa kuukaudessa torstaisin klo 12-14. Lisäksi Lievestuoreen Kirpputori Majakan olohuoneessa (os. Liepeentie 9 ) toimii Lähimmäisen kammari -kahvio maanantaisin klo 10-14. Tervetuloa mukaan!

Wed Sep 06 13:34:00 EEST 2023