Iloa ja valoa syksyyn kehitysvammaisten leiripäiviltä

Seurakuntien kehitysvammatyössä muistutetaan, että kirkko kuuluu kaikille.

Ponirattailla kaksi kehitysvammaisten leiripäiville osallistunutta nuorta naista, joilla on sylissään koira...

Poniajelu oli suosittu ohjelmanumero leiripäivässä. Tuplasti hauskempaa se oli, kun kaveriksi sai Maisa-koiran.

Elokuun lopulla Papinniemen leirikeskus täyttyi eri ikäisistä kehitysvammaisista seurakuntalaisista ja heidän avustajistaan. Papinniemen venetsialaisiin osallistui kahtena päivänä yhteensä nelisenkymmentä henkilöä. Tilaisuus oli selvästi odotettu, ja ilo oli eri puuhien parissa ylimmillään.

Päivä alkoi arvokkaasti ja mieleenpainuvasti lipun nostolla. Ennen lounasta pelailtiin ulkona, ja pienen lepohetken jälkeen vuorossa oli lyhtyjen tekemistä. Jokainen sai tehdä mieleisensä pienen lasilyhdyn tuomaan valoa syksyn pimeään. Askartelun parissa viihdyttiin pitkään, kun piti valita erilaisten koristeiden välillä, liimata niitä lasipurkin kylkeen ja lopuksi vielä pujotella helmiä lyhdyn ympärille. Lopputuloksena oli yhtä monta kaunista ja erilaista lyhtyä kuin oli tekijöitäkin.

- Mä vien tän äitille, tuumasi Anna.

Tarjolla oli myös käsihoitoja ja kynsien lakkausta. Alpo valitsi kirkkaan vihreän.

- Käärijän vihreän, hän tarkensi.

Ehkä kaikkein odotetuin ohjelmanumero oli kuitenkin poniajelu. Kun Eve-poni ja Maisa-koira saapuivat omistajiensa kanssa pihaan, oli kaikkien huomio taattu. Vähitellen uskaltauduttiin ensin rapsuttelemaan ponia ja lopuksi vielä ponirattaiden kyytiin – toiset kahteen kertaan. Ihan parasta!

Ennen päivällistä vietettiin vielä hartaushetki Kasvun kappelissa. Senkin teema liittyi valoon ja valon tuomiseen muille ihmisille.

- Miten me voimme olla valona muille, kysyi hartaushetken pitänyt Keski-Suomen seurakuntien kehitysvammaistyön pappi Maarit Nuopponen.

- Jos on vaikka ystävä toiselle, ehdotettiin.

Kotiin lähdettiin hyvillä mielin lyhtyjen kanssa.

Joukkoon kuuluminen on tärkeää

Laukaan seurakunnan kehitysvammatyötä tehdään yhteistyössä Keski-Suomen seurakuntien kehitysvammaistyön papin Maarit Nuopposen kanssa. Hänen työalueensa kattaa 15 seurakuntaa.

- Teen yhteistyötä esimerkiksi diakonian työntekijöiden sekä pienryhmärippikoulun osalta Jyväskylän seurakunnan vammaistyöntekijöiden kanssa. Myös Laukaan seurakunnasta on osallistunut nuoria tähän yhteiseen rippikouluun, joka on suunnattu kehitysvammaisille ja autismikirjon nuorille. Toinen, maakunnallinen pienryhmärippikoululeiri järjestetään joka toinen vuosi Jämsässä, Särkisaaren leirikeskuksessa. Lisäksi seurakuntien kehitysvammatyöhön kuuluu leirejä ja kirkkopäiviä, perhetyötä ja keskustelutukea. Jyväskylässä olemme järjestäneet kaikenikäisille suunnattua musiikkipitoista ja osallistavaa Kaverikirkkoa, jonne voivat myös laukaalaiset ja konnevetiset vammaiset henkilöt tulla mukaan. Kaverikirkko järjestetään kerran kuussa, kertoo Nuopponen.

Kirkon vammaistyön keskiössä on tavoite saavutettavuudesta – siitä, että kirkko kuuluu kaikille.

- Yksi toiminnan painopisteistä on selkokielisyys, ja järjestämme esimerkiksi selkokielisiä jumalanpalveluksia. Kirkon toiminnassa on kuitenkin vielä paljon yksinkertaistamisen varaa. Saavutettavuuteen liittyy myös ajatus joukkoon kuulumisesta. Siihen voidaan vaikuttaa esimerkiksi pienentämällä ryhmäkokoja, jotta myös erityisen tuen tarpeessa olevat henkilöt voivat osallistua toimintaan, muistuttaa Nuopponen.

Kehitysvammaisille henkilöille ja kaikille muillekin seurakuntalaisille toimintaa suunniteltaessa on tärkeää kysyä heiltä itseltään, mitä he tahtoisivat ja tarvitsisivat.

- Ihmisarvon esillä pitäminen on olennainen asia. Meihin työntekijöihin voi olla yhteydessä, jos on toiveita toiminnan suhteen tai kysyttävää vammaisuuteen ja seurakuntalaisuuteen liittyen. Vaikka me järjestämmekin toimintaa koko Keski-Suomen alueen näkökulmasta, myös paikallinen toiminta on tärkeää, koska sen avulla samalla paikkakunnalla asuvat vammaiset henkilöt voivat kohdata toisiaan.

Teksti ja kuvat: Kirsi-Marja Nurminen

Seuraava selkokielinen jumalanpalvelus Laukaan seurakunnassa järjestetään Konnevedellä tiistaina 31.10., kun vuorossa on koko kansan selkokielinen Valokirkko. Laukaan seurakuntatalolla järjestetään selkokielinen Joululaulukirkko 14.11.2023 klo 17. Jyväskylässä seuraava Kaverikirkko järjestetään Kortepohjan seurakuntakeskuksessa keskiviikkona 27.9. klo 18. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

2023-09-07 08:00:00.0