Yksikin kaveri riittää

Seurakunnan ja kunnan yhteisissä Välkkänurkissa kukaan ei jää yksin. Lahjoittamalla Yhteisvastuukeräykseen autat torjumaan nuorten kokemaa yksinäisyyttä.

Kaksi tyttöä istuu leveillä puisilla portailla. Heidän välissään on lautapeli, jota tytöt pelaavat.

Inka ja Netta viettävät välituntia Välkkänurkassa pelaten. Välkkänurkassa on aina seuraa, eikä tarvitse tuijottaa puhelinta.

Inka ja Netta istuvat Vihtavuoren koulun Opinportailla pelaamassa. Meneillään on välitunti, ja 7-luokkalaisilla tytöillä on hetki aikaa irrottaa ajatukset koulutyöstä. Seurakunnan ja kunnan yhteisessä Välkkänurkassa voi tulla juttelemaan nuorisotyönohjaajien kanssa, viettämään aikaa kavereiden kesken vaikkapa juuri pelaamalla erilaisia pelejä tai sitten vain istua itsekseen, mutta olla samalla kuulolla muiden touhuista. Vihtavuoren koululla Välkkänurkka järjestetään keskiviikkoisin aina ruokailuvälituntien yhteydessä.

- Me käydään täällä aina välillä – pelataan tai osallistutaan tietovisoihin. On mukavaa, kun on muita ympärillä ja tarjolla on kivoja pelejä. Aina ei jaksa katsella puhelinta, Inka ja Netta kertovat.

Tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksellä autetaan nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Tutkimusten mukaan yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä. Välkkänurkka on yksi tapa torjua nuorten kokemaa yksinäisyyttä.

- Olisi hyvä, että jokaisella olisi ainakin yksi kaveri. Joskus voi olla vaikea huomata, että joku on yksinäinen, jos itse on mukana isommassa kaveriporukassa. Sitähän voisi vaikka pienemmässä porukassa mennä puhumaan ja kyselemään esimerkiksi, miten koe tai miten päivä on mennyt, ehdottavat Inka ja Netta.

Yksinäisyydestä ei tyttöjen mielestä koulussa juurikaan puhuta.

- Kiusaamisesta puhutaan enemmän. Toisaalta yksinäisyys voi johtua kiusaamisesta. Ja jokuhan voi haluta olla yksin. Mutta aihe on tosi tärkeä! Koulumenestyskin voi kärsiä tai nuori voi jättää kokonaan tulematta kouluun, jos kokee olevansa yksin, Inka ja Netta tuumivat.

Pienetkin kohtaamiset tärkeitä

Yhteisvastuukeräyksen tuotosta ohjataan 20 % Suomen evankelis-luterilaisille seurakunnille oman paikkakunnan nuorten hyväksi tehtävään työhön ja alueelliseen sosiaaliseen auttamistyöhön. Laukaan seurakunta on valinnut Välkkänurkka-toiminnan lahjoituskohteeksi.

- Aiomme esimerkiksi ystävänpäivän aikoihin toteuttaa Välkkänurkassa korttipajan, jossa nuoret tekevät kortteja toisille nuorille ja siten muistuttavat, että jokainen nuori on tärkeä. Kortin mukana annetaan vielä joku pieni lahja, kertoo Laukaan seurakunnan nuorisotyönohjaaja Henna Jousmäki.

Vihtavuoressa Välkkänurkat tavoittavat päivän aikana jopa yli 50 nuorta. Samalla seurakunnan työntekijät tapaavat myös opettajia ja voivat luontevasti suunnitella uusia yhteistyökuvioita. Lisäksi Välkkänurkkia järjestetään useilla alakouluilla Laukaassa ja Konnevedellä sekä lähes kaikilla yläkouluilla.

- Pienetkin kohtaamiset ovat nuorille merkityksellisiä. Vaikka he tulisivat Välkkänurkkaan yksin, löytyy täältä aina juttuseuraa. Meitä työntekijöitä on helppo Välkkänurkassa lähestyä, ja olemme itsekin aktiivisia ja pyydämme nuoria mukaan vaikka pelaamaan. Meiltä kysellään myös muusta nuorille järjestettävästä toiminnasta, kuten rippileireistä, kuvailee Jousmäki.

Yhteisvastuukeräys alkaa sunnuntaina 4.2.2024.

Lue lisää Yhteisvastuukeräyksestä kotivuiltamme Osallistu-osiosta sekä osoitteesta yhteisvastuu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Teksti ja kuva Kirsi-Marja Nurminen

Thu Feb 01 14:40:53 EET 2024