Jerusalem tulee Laukaaseen

Seurakunta toteuttaa pääsiäisvaelluksen viiden vuoden tauon jälkeen.

paasiaisvaellus_netti.jpg

Niilo Roiha eläytyy Pietarin rooliin. Mukana kohtauksessa ovat myös Arto Muurikainen (vas.), Kutti Hytönen, Seppo Rahkonen ja Eliisa Viskari

- Rauha sinulle Pietari! Miksi sinä taas olet täällä?

Helmikuisena iltana Laukaan seurakuntatalolla harjoitellaan pääsiäisvaellusta, jota esitetään hiljaisella viikolla. Roolit on jaettu ja jokaisen tehtävät ovat suurin piirtein selvät. Koska Pietarin roolissa esiintyy useampi henkilö, pääsee heistä jokainen kokeilemaan, miten Pietarin vuorosanat omaan suuhun sopivat.

Niilo Roiha ja Hannu Kiiveri ovat Pietareita, Kiiverillä on myös sadanpäämiehen rooli joissakin esityksissä.

- Keskustelimme juuri, että onneksi ei tarvitse mennä sanasta sanaan käsikirjoituksen mukaan, vaan voi puhua omin sanoin. Asia tulee kuitenkin selväksi, miehet pohtivat.

Pietarin rooli oli Roihalla toiveena alun alkaen. Pääsiäisvaellukseen mukaan pääsyä hän on ehtinyt odotella muutaman vuoden.

- Minun piti olla pääsiäisvaelluksessa mukana jo keväällä 2020, mutta silloin esitykset peruttiin. Halusin tosiaan Pietariksi, mutta tajusin vasta, että minähän esitän petturia, hän naurahtaa.

- Minä ehdin ensimmäisen palaverin jälkeen jo vähän tutustua sadanpäämiehen rooliin, mutta nyt saan harjoitella Pietariakin, lisää Kiiveri.

Eliisa Viskari sai vapaasti valita minkä tahansa naisroolin, joten hänestä tuli Martta.

- Olen ollut myös tekemässä lavasteita ja tiedän, että niistä tulee tosi hienot! Toivottavasti ihmiset löytävät esityksiin, koska niiden eteen tehdään paljon työtä. Ja tietysti pääsiäisen sanoma tulee esitysten kautta upeasti esille, Viskari muistuttaa.

Roiha ja Kiiveri ovat samaa mieltä.

- Parempaa mahdollisuutta päästä pääsiäisen tunnelmaan ei ole. Pääsiäisen sanoma saattaa monelta mennä ohi, kun keskitytään pääsiäismuniin ja pupuihin. Kyse on kuitenkin yhdestä kirkkovuoden suurimmista juhlista.

Kaikille avoimia esityksiä kolmena päivänä

Seurakuntatalolla järjestettävät pääsiäisvaellus-esitykset ovat seurakunnan työntekijöiden ja vapaaehtoisten voimannäyte. Lavastusten tekemiseen ja esitysten harjoitteluun käytetään kymmeniä tunteja. Niiden ansiosta seurakuntatalo muuttuu kuhisevaksi Jerusalemiksi, jonka pääsiäisajan tapahtumia meille avaavat silminnäkijät Rebekasta Pietariin ja sadanpäämiehestä Saaraan. Ison vastuun esitysten toteutumisesta kantavat etenkin varhaiskasvatuksen työntekijät – onhan suuri osa yleisöstäkin päiväkotilapsia ja koululaisia.

Kaikille avoimia esityksiä järjestetään pääsiäisviikolla tiistaina 26.3. ja keskiviikkona 27.3. klo 17-19 sekä lauantaina 30.3. klo 15-17.40. Ryhmät lähtevät pääsiäisvaellukselle 40 minuutin välein.

Pääsiäisen ajan tapahtumatiedot

Teksti ja kuva Kirsi-Marja Nurminen